فروشگاه اینترنتی
اخبار کوتاه
لوگو ها
گفتگوی زنده
آمار
پیامک‌های وارده
تقویم
شهريور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
  • ۲ - شهادت سید علی اندرزگو
  • ۹ - آغازعملیات کربلای2درمنطقه حاج عمران
  • ۱۰ - آغازعملیات کربلای3درشمال غربی خلیج فارس
  • ۱۱ - آغازعملیات نصر3در منطقه غرب ارتفاعات الله اکبر،آغاز عملیات رجایی وباهنر درمنطقه کرمانشاه
  • ۱۳ - اغازعملیات نامنظم فتح10دراربیل عراق
  • ۲۶ - آغازعملیات حسین بن علی"علیه السلام"درمیمک
  • ۲۷ - آغازعملیات ظفر1دراستان های دهوک،سلیمانیه،عملیات شهیدمدنی درمنطقه عمومی خوزستان محل نبرد غرب سوسنگرد
  • ۳۱ - آغازجنگ تحمیلی
اوقات شرعی
اوقات شرعی مشهد
۱۳۹۷
اذان صبح
طلوع
اذان ظهر
غروب
اذان مغرب
انتخاب ماه
انتخاب روز
مرکزاستان
«رعایت چند دقیقه جهت احتیاط الزامی می باشد.»
جزییات یادداشت
برگی از کتاب « نمی ازیم »
رتبه کسب شده :
کتاب ارزشمند « نمی ازیم » به قلم جناب مستطاب فاضل مکرّم متّقی حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمّد عظیمی دام عزّه می باشد. این کتاب، به بیان ذزّه ای از بحار فضائل شفیعه روز جزاء صدّیقۀ کبری حضرت فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) پرداخته است.
برگی از این کتاب کم نظیر تقدیم شما مخاطبان می گردد.

******************************************
از جناب ابوذر(ره) روایت است که می گوید: رَأیْتُ سَلْمانَ وَ بِلال یُقْبِلانِ إلَى النَّبیِّ(صلی الله علیه و آله) إذًا انْکَبَّ سَلْمانُ عَلَى قَدَمِ رسول الله؟ص؟ یُقَبِّلُها عاجِمُ
ْ
فَزَجَرَهُ النَّبیُّ عَنْ ذَلِکَ، ثُمَّ قالَ لَهُ: یا سَلْمانُ لا تَصْنَعْ بی ما تَصْنَعُ ال کُلُ الْعَبْدُ وَ أقْعُدُ کَما یَقْعُدُ الْعَبْدُ،
ْ
بِمُلوکِها أنا عَبْدٌ مِنْ عَبیدِ اللَِ آ کُلُ مِمّا 1 یَأ
أخْبَرْتَنی بِفَضْلِ فاطمة یَوْمَ الْقِیَمَة...
ّ
فَقالَ سَلْمانُ یا مَوْلایَ سَألْتُکَ بِاللَِ إل
«سلمان و بلال را دیدم که به سوی پیامبر (صلی الله علیه و آله) می آیند، نا گاه سلمان خود را بر پای رسول خدا
(صلی الله علیه و آله) افکند و شروع به بوسیدن نمود؛ پیامبر او را از این کار بازداشت و سپس خطاب به سلمان فرمود: ای سلمان! آنچه را عجم ها نسبت به پادشاهان خود انجام می دهند نسبت من انجام نده، من بنده ای از بندگان و بردگان خدا هستم، از همان چیزی که یک عبد تناول می کند من نیز تناول می کنم، و همان طور که یک عبد )بر زمین( می نشیند من نیز می نشینم. سلمان گفت: ای مولای من! تو را به خداوند قسم داده و از تو می خواهم که مرا از فضیلت فاطمه در روز قیامت خبر دهی... »
-1 بر خلاف فرهنگ فعلی مسلمانان که خواسته یا ناخواسته از فرهنگ منحطّ غرب اثر گرفته و تخت نشین و مبل نشین شده اند، رسول خدا
(صلی الله علیه و آله) با این که وجیه ترین و بلند مرتبه ترین انسان عالم هستی است، به هیچ وجه از دائرۀ عبودیّت و خا کساری و ذلّت در برابر حضرت حق خارج نشده، و حتّی در آداب و اعمال ظاهری نیز بدین معنی التزام أ کید و شدید داشتند؛ بر زمین می نشستند و
1. در برخی کتب بجای «مِمَّا « ،» مَا » و در برخی دیگر «کَمَا » آمده است که مورد آخر مناس بتر به نظرم یرسد.
88 بر زمین می خوابیدند و بر زمین غذا میل می کردند، و بر این رفتار تأ کید داشتند و آن ها را از سنّت خود قلمداد می فرمودند، چنانچه لْبَسُ الْغَلیظَ با ذَرٍّ إِنّی أ
َ
در روایتی به جناب ابوذر(ره) می فرمایند:
یا أ رْدِفُ رْکَبُ الْحِمارَ بِغَیْرِ سَرْجٍ وَ أصابِعی وَ ألْعَقُ أرْضِ وَ أ
َْ
جْلِسُ عَلَى ال وَ أ خَلْفی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتی فَلَیْسَ مِنّی. 1
«ای ابوذر! من لباس خشن می پوشم و بر زمین می نشینم، و انگشتان خود را پس از تناول غذا در دهان خود پاک می کنم و بر حمار بدون زین می نشینم و کسی را نیز پشت سر خود سوار می کنم؛ پس هر کس از سنّت من روی گرداند، از من نیست! » پس بر هر مسلمان مؤمنی و علی الخصوص بر محبّ فاطمه(سلام الله علیها) لازم است که سنّت سنیّۀ پدر بزرگوار او، رسول أ کرم
(صلی الله علیه و آله) را سرلوحۀ اعمال و رفتار خود قرار دهد و از راه و روش و طریقۀ محمّدیّه فاصله نگیرد که اگر خدای نا کرده چنین شد، به فرمودۀ خود آن حضرت، نسبت او با پیامبرش قطع خواهد شد! 2 مگر نه این است که انسان هر که را دوست دارد، تا جایی که می تواند در همۀ امور و شئون، خود را شبیه به او می سازد؟! پس چگونه ممکن است آدمی خود را محبّ پیامبر و خاندان او بداند، اما راه و روش زندگی اش نه تنها شباهتی به آن ذوات مقدّسه نداشته باشد، بلکه بالعکس به راه و رسم دشمنان آن حضرات شبیه باشد؟!
2. جناب سلمان رضوان الله علیه صاحب سرّ رسول خدا
(صلی الله علیه و آله) است
1. مکارم الأخلاق، ص 463
2. بله اگر کسی برای ترک این سنّت سنیّه عذری مانند بیماری داشته باشد، البتّه حکم او معلوم است ولی در حال عادی و بدون هیچ عذر و مانعی ترک این سنّت و امثال آن، قطعاً باعث محرومیّت از برکات آداب و سنن محمّدّیه و تشبّه به رسم و رسوم اهل کفر خواهد بود.
89 قیامت ی در عالممطاف تقی حق و می داند چگونه باید آن حضرت را شاد کند تا از این رهگذر، جبران قصور او - اگر بتوان نام عمل سلمان را قصور گذاشت - نیز بشود. بدون شکّ یکی از بهترین راه هایی که می توان قلب مقدّس آن حضرت را شاد کرد، یادآوری و اظهار علاقه و محبّت نسبت به پارۀ تن ایشان، حضرت صدّیقۀ طاهره(سلام الله علیها) می باشد، و این ظرفیّت و موقعیّت مختصّ اصحاب پیامبر
(صلی الله علیه و آله) که در زمان خود آن حضرت بوده اند نیست، بلکه هر مؤمن و محبّی در هر مکان و زمانی می تواند از این راه دل حضرتش را به دست آورد؛ و خدا می داند که از این طریق، چه آثار و برکاتی نصیب انسان می شود و چه موانع و مصائبی از او دور می گردد!
ذی نَفْسی بِیَدِهِ
َّ...قالَ فَأقْبَلَ النَّبیُّ
(صلی الله علیه و آله) ضاحِکًا مُسْتَبْشِرًا ثُمَّ قالَ: وَ ال سُها مِنْ خَشْیَة تی تَجوزُ فی عَرْصَة الْقِیَمَة عَلَى ناقَة رَأ َّآن ها الْجاریَة ال اللَِ وَ عَیْناها مِنْ نورِ اللَِ وَ حُطامُها 1 مِنْ جَلالِ اللَِ وَ عُنُقُها مِنْ بَهآءِ اللَِ وَ سَنامُها مِنْ رِضْوانِ ا للَِ وَ ذَنَبُها مِنْ قُدْسِ ا للَِ وَ قَوآئِمُها مِنْ مَجْدِ ا للَِ إنْ مَشَتْ سَبَّحَتْ وَ إنْ رَغَتْ قَدَّسَتْ عَلَیْها هَوْدَجٌ مِنْ نورٍ فیهِ جاریَة إنْسیَّة حوریَّة عَزیزَة جُمِعَتْ فَخُلِقَتْ وَ صُنِعَتْ وَ مُثِّلَتْ مِنْ ثَلاثَة أصْنافٍ فَأوَّلُها حْمَرِ شْهَبِ وَ آخِرُها مِنَ الزَّعْفَرانِ ال مِنْ مِسْکٍ أذْفَرَ وَ أوْسَطُها مِنَ الْعَنْبَرِ ال عُجِنَتْ بِمآءِ الْحَیَوانِ لَوْ تَفَلَتْ تَفْلَة فی سَبْعَة أبْحُرٍ مالِحَة لَعَذُبَتْ وَ لَوْ أخْرَجَتْ ظُفُرَ خِنْصِرِها إلَى دارِ الدُّنْیا یَغْشَى الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ... «...ابوذر می گوید: پس رسول خدا؟(صلی الله علیه و آله) خندان و خوشحال روی نموده و فرمود: قسم به کسی که جان من در دست اوست، همانا فاطمه (سلام الله علیها) دختری است که در عرصۀ قیامت عبور می کند، در حالی که
1. در برخی از کتب حدیثی «خِطَامُهَا » آمده که مناسب تر است و ترجمه متن نیز طبق همان است.
90 بر ناقه ای سوار است که سر او از خشیت خدا و دو چشمش از نور خدا و لجام او از جلال خدا و گردنش از حسن و بهاء خدا و کوهان او از رضوان خدا و دمش از قدس و طهارت خدا و چهار دست و پای او از مجد و عظمت خداوند است! چون حرکت کند تسبیح پروردگار نماید، و چون بانگ زند تقدیس الهی به جای آورد، و بر آن ناقه هودجی است از نور و در آن هودج دختری است از جنس بشر که حوریّه ای است بس عزیز و گرانقدر که خلقت و آفرینش و ظهور او از اجتماع سه چیز متحقّق شده است؛ اوّلش از مشک ناب و اوسطش از عنبر خوشبو و سفید، و آخرش از زعفران سرخ است که با آب حیات عجین شده است؛ اگر قطره ای از آب دهان خود را در هفت دریای شور بیفکند جملگی شیرین می شوند، و اگر تنها ناخن انگشت کوچک خود را به دار دنیا نشان دهد نور آن، خورشید و ماه را در خود می پوشاند... »
-1 باید اعتراف نمود که این عبارات نورانیّه حاوی معانی بکر
و نابی است که در قالب کنایه و امثال آن بیان شده است، و فهمو بیان آن ها از عهدۀ امثال حقیر برنمی آید و تنها اهل ولایت کهدر سیر إلی الله به آن حوالی 1 رسیده اند می توانند حقیقت آن ها را دریافته و بیان نمایند، کما این که بسیاری از کلمات درربار ائمّۀمعصومین (علیهما سلام) از همین مقوله است، و جز اهل توحید و علماءربّانی و عرفاء صمدانی، کسی نمی تواند حقائق و دقائق آن ها راادراک کند و سپس به جویندگان و طالبان حقیقت بفهماند.
1. باید دانست استعمال لفظ حوالى به کسر لام که امروزه در ألسنه شایع شده است غلط است؛ م ىگویند: شهر رى در حوالى طهران است، این غلط است باید بگویند: در حوالاى طهران است . )امام شناسی، ج 9 ص 191 ، تعلیقة 2(472

امتیاز بدهید:
نظر شما
نام*
وب سایت
ایمیل
نظرات*
 
کد امنیتی*